top of page

Fotocesta na Island uprostred pandémie

Updated: Oct 12, 2021

Po ceste na nórske Lofoty v septembri 2020 som sa takmer tri mesiace nedotkla fotoaparátu. Pôvodne som mala ísť fotiť zatmenie Slnka do Čile a objavovať krásy Patagónie. Kvôli mnohým cestovným obmedzeniam sa však tento sen nesplnil. Moja túžba po novom dobrodružstve bola silnejšia ako strach z cestovania. Zároveň som nechcela riskovať, že opäť uviaznem na inom kontinente, ako sa to stalo počas vypuknutia pandémie.

Plánovanie

Pretože mnoho európskych krajín uzavrelo svoje hranice pre turistov, nezostávalo veľa miest na zváženie. Po krátkom prieskume sa Island javil ako najlepšia voľba. Vianoce 2019 sme strávili na Islande a myšlienka, že to zopakujeme, sa nám celkom pozdávala. V čase našej cesty bolo potrebné dvojité PCR testovanie na koronavírus (hradené Islandom) a krátka 5-6 dňová karanténa medzi dvoma odbermi. Ceny za ubytovanie a prenájom auta boli v porovnaní s minulými rokmi veľmi prijateľné. Nakoniec sme našli lacný priamy let z Viedne do Reykjavíku. Všetko to znelo príliš dobre, aby to bola pravda! Odmietla som čo i len pomyslieť na to "čo, ak bude test pozitívny?"

Test na koronavírus sme nepotrebovali na vycestovanie z Českej republiky ani na vstup do Rakúska. Dva dni pred odjazdom sme napriek tomu absolvovali dobrovoľný PCR test ako samoplatitelia, aby sme sa uistili, že sme negatívni a nikoho neohrozovali počas našej cesty.

Cesta

V deň odletu sme si privstali, aby sme včas dorazili na viedenské letisko. Cesta autom z Prahy do Viedne trvala približne štyri hodiny. Mali sme so sebou negatívne výsledky testov pre prípad, že by nás na hranici s Rakúskom zastavila polícia. V ten deň boli hranice bez kontroly. Auto sme zaparkovali na vopred rezervovanom parkovisku blízko letiska. Letisková hala bola takmer ľudoprázdna, otvorené boli len kaviarne. Let spoločnosťou WIZZ Air bol výnimočný, počas 4-hodinového letu sme si mohli zakúpiť občerstvenie dvakrát, všetko prebehlo hladko. Pred naším odletom sme vyplnili prehlásenie o zdravotnom stave a stiahli povinnú aplikáciu do telefónu Covid Tracing. Po pristátí na medzinárodnom letisku v Keflavíku sme priamo zamierili na prvý test - výter z nosa a hrdla. Odberových miest bolo niekoľko a nemuseli sme ani čakať. Za chvíľu sme sa už venovali nákupom v Duty free obchode. Pivo a víno sú tu oveľa lacnejšie než v obchodoch s alkoholom kdekoľvek na Islande.

Zástupca autopožičovne nás čakal na letisku a odviezol do ich blízkej kancelárie. Po vyzdvihnutí auta je nutné zamieriť do karanténneho ubytovania, kde je potrebné stráviť približne 5-6 nocí čakaním na výsledky testov. Na letisku sme pristáli o piatej popoludní, o deviatej večer sme už boli ubytovaní na polostrove Snæfellsnes a o desiatej večer nám prišli negatívne výsledky prvého testu.

Karanténa pod polárnou žiarou

Pokiaľ ide o karanténne ubytovanie, hostitelia musia zabezpečiť vlastnú kúpeľňu, samostatný vchod, atď. Musíte ostať izolovaní a nemôžete ísť nakupovať alebo do reštaurácií. Ubytovanie sme si zarezervovali v Dís Cottages. Pokiaľ plánujete karanténu, je lepšie kontaktovať ubytovacie zariadenie priamo, pri rezervácii na niekoľko nocí môžete dostať o niečo lepšiu cenu. Naša komunikácia s majiteľmi bola vynikajúca. Keďže počas karantény nie je povolené ísť do obchodu s potravinami, požiadali sme o pomoc s nákupmi. Po našom príchode na nás v kuchynke čakal čerstvý chlieb, ovocie a ďalšie položky z nášho nákupného zoznamu. Vďaka spoločnosti WIZZ Air, ktorá povoľuje batožinu až do 32kg, sme si mohli pribaliť aj vlastné potraviny. Zoznam ubytovacích zariadení ponúkajúcich karanténu nájdete tu.

Dís Cottages, Iceland

Priali sme si ubytovanie na odľahlejšom mieste s minimálnym svetelným znečistením a obklopené prírodou. Počas karantény sú povolené prechádzky aj túry po okolí, čo sme samozrejme využili. Tretiu noc sa nám pošťastilo a polárna žiara namaľovala oblohu do zelena!

Piaty deň podvečer sme dostali pozvanie na druhý test. Keďže do výsledkov musíme zostať v karanténe, zarezervovali sme si v našej kabínke aj šiestu noc. Je niekoľko zdravotníckych zariadení na Islande, kam je možné zájsť na test, my sme zvolili najbližšie mesto, Borgarnes. Na odbery sme išli ráno o jedenástej a večer sme mali v ruke druhý negatívny výsledok, po ktorom sme mohli ísť kamkoľvek!

Okolo polnoci som uvidela zelený pás nad obzorom a rozhodla som sa vyraziť k neďalekým vodopádom. Dorastajúci mesiac osvetľoval vrchol hory Kirkjufell.

Polárna žiara nad vodopádmi Kirkjufellsfoss - 14mm · f/2,8 · 15s · ISO 3200 · Panoráma

Okrem našej povinnej karantény a troch nocí počas Vianoc sme si nezarezervovali žiadne iné ubytovanie. Urobili sme tak až po karanténe, keď sme vedeli, že sa môžeme voľne pohybovať po Islande. Väčšina hotelov bola zatvorená z dôvodu pandémie alebo kvôli Vianociam. Pozdĺž hlavnej cesty (Ring Road) bolo k dispozícii niekoľko apartmánov a chatiek s vlastným stravovaním.

Fotolokality

Polostrov Snæfellsnes sa často nazýva Island v kocke alebo Miniatúra Islandu. Kombinuje veľa rozmanitých atrakcií na jednom mieste: sopečné krátery, lávové polia, ľadovec, vodopády, útesy, pláže s čiernym pieskom a malebné rybárske dedinky s farebnými drevenými domčekmi.

Snæfellsjökull je 700 000 rokov starý stratovulkán. Je jedným z najznámejších miest Islandu, predovšetkým vďaka románu Julesa Verna Cesta do stredu Zeme (1864), v ktorom protagonisti nájdu vstup do chodby vedúcej do stredu Zeme práve na Snæfellsjökull.

Kirkjufellsfoss - 16mm · f/13 · 300s · ISO 100 · VFFoto ND1000x Filter

Po našej karanténe sme sa vybrali smerom na juh. Vianoce sme strávili v útulnej chatke s plne vybavenou kuchynkou - The Potato Storage. Je to ďalšie ubytovanie, ktoré sme objavili na perfektnom mieste, len pár minút jazdy od najdostupnejších ľadovcov z oblasti Vatnajökull - Skaftafellsjökull a Svínafelsjökull. V ľadovcovej lagúne Svínafell nájdete zaujímavé ľadové útvary a z vrcholu kopca môžete zachytiť celú panoramatickú scénu s ľadovcovým jazykom. Počas našej návštevy som na tomto mieste fotila trikrát a nestretli sme ani dušu.

Bičovaná arktickým vetrom som čakala na tento magický okamih. Vychádzajúce slnko zrazu osvetlilo mraky a nad ľadovcom sa vytvoril tajomný ohnivý portál.

Portál - 16mm · f/13 · 0,5s · ISO 100 · Panoráma

Decembrový spln je známy ako Studený Mesiac. V ten deň svietil nad obzorom dlhých 22 hodín! Zapadajúci Mesiac som odfotila v okolí ľadovca Svínafell.

Našou ďalšou zastávkou bol polostrov Stokksnes, ktorý je známy majestátnou horou Vestrahorn. Dve noci sme strávili vo Viking Cafe Guesthouse. Keďže sme boli jediní hostia, majiteľ Omar nás ubytoval vo väčšej izbe s terasou! Ďakujeme!

Táto epická hora je pravdepodobne na zozname každého fotografa. Aj napriek silnému vetru zo severu som sa rozhodla, že skúsim nafotiť niekoľko snímkov na dlhšie expozičné časy. Tento pohľad je smerom na sever a ja som viedla veľký boj s penou a morskou vodou striekajúcou priamo na môj objektív.

Vestrahorn - 16mm · f/16 · 1,3s · ISO 100 · ND64x VFFoto Filter

Pri fotení som stála vo vode v gumených čižmách a nepremokavých nohaviciach. Zrazu ma prekvapila veľká vlna až po pás! Podarilo sa mi zdvihnúť fotoaparát a moja dlhá nepremokavá bunda ma udržala v suchu, ale čižmy sa naplnili ľadovou vodou! Nečakané vlny (tzv. sneaker waves) môžu prekvapiť aj skúsených fotografov, s výbavou musíte byť opatrní. Pred vstupom do mora pozorujte niekoľko minút vlny a naplánujte si únikovú cestu. Nikdy sa neotáčajte chrbtom k moru! V aute mám vždy náhradný pár ponožiek a obuvi.

Vestrahorn - 16mm · f/16 · 10s · ISO 100 · ND64x VFFoto Filter

Nasledujúce ráno som stála na čiernych piesočných dunách a čakala som na neskorý východ slnka. Podmienky boli kruté, s nárazmi vetra do 36 m/s. Zrazu som sa otočila a uvidela tieto „dúhové mraky". Nikdy predtým som nič podobné nezažila a nevedela som nič o Polárnych stratosférických oblakoch, ktoré sa tiež nazývajú Perleťové oblaky. Z batohu som rýchlo vybrala ďalší fotoaparát s teleobjektívom a urobila niekoľko záberov, keď zafúkal silný vietor a pohltil ma čierny pieskový vír! V tej panike som nemohla ani zavrieť batoh s fototechnikou, dva fotoaparáty som chránila svojim telom a prisadla som si batoh, aby mi ho neodvial vietor! Čierny piesok som mala v očiach, ústach aj ušiach. Po dlhom a opatrnom čistení moja technika našťastie stále funguje. Dobrá rada - kedykoľvek budete fotiť, majte batoh zatvorený!

Neskôr som sa dozvedela od svojich priateľov, že som bola svedkom niečoho mimoriadneho: '"Glitský“ v islandčine, čo znamená trblietavá obloha. Tieto nádherné, ale zlovestné mraky, ktoré ničia ozón, ma skutočne hypnotizovali. Ružovkasté mraky na druhý deň opäť osvetlili oblohu a ja som ich odfotila nad horou Brunntorn, taktiež zvanou Batman.

Našou ďalšou zastávkou bola ľadovcová lagúna Jökulsárlón a pláž Breiðarmerkursandur, pravdepodobne známejšia pod názvom Diamantová pláž. Fotiť vlny maľujúce okolo ľadu na pláži je celkom zábava. Platí tu rovnaké pravidlo, pred fotením si skontrolujte únikovú cestu, ťažké kusy ľadu sa vo vlnách pohybujú a môžu vás zasiahnuť a poraniť. Skôr či neskôr sa pravdepodobne trochu namočíte pri fotení podobných záberov, ale nemali by ste riskovať, ak sa na to necítite. Islandské pláže sú známe vlnami, ktoré si už vyžiadali fotoaparáty, statívy a dokonca i životy!

Ak chcete dosiahnuť hodvábne vlny, rýchlosť uzávierky mala byť niekde medzi 0,5 a 2s. Vo všetkých troch prípadoch som použila filter ND64x od VFFOTO- prvý snímok som nafotila na dve sekundy, druhý na 1,3 a tretí na 0,8 sekúnd. Najlepšie je v tomto prípade experimentovať, pokiaľ máte po ruke len jeden filter, na kratšie expozičné časy je potrebné zvýšiť citlivosť ISO.

Pri odlive pláva v mori menej kusov ľadu; úlomky sú roztrúsené na pláži. Bola to pastva pre oči vidieť tieto nádherné „diamanty“ v kontraste s čiernou plážou. Námraza zvýraznila vlnky v piesku.

Diamanty v piesku - 16mm · f/11.0 · 1/30s · ISO 100 · VFFoto UV Filter

Počas našej cesty sme sa dvakrát zastavili na pláži Reynisfjara a ubytovali sme sa v plne vybavenom priestrannom apartmáne Black Beach Suites, ktorý sa nachádza len pár minút od čiernej sopečnej pláže. Zažiť túto nádhernú pláž bez davu turistov bolo magické.

Lúč nádeje - 70mm · f/16 · 0,6s · ISO 100 · ND64x VFFoto Filter

Na fotke hore je čadičový morský stĺp Skessudrangur s prvými slnečnými lúčmi v Novom Roku 2021. Vidíte na ňom vtáka?

Ľadová jaskyňa

Návšteva ľadovej jaskyne je vždy jedným z vrcholov mojej cesty na Island. Rok 2020 bol iný. Aj keď to bola rovnaká jaskyňa, bez turistov to bol zážitok skutočne jedinečný! Zafírová ľadová jaskyňa sa od minulého roku veľmi zmenila. Vplyvom globálneho otepľovania sa topia ľadovce, veľká časť jaskyne sa preto tiež roztopila. Je to veľmi smutné! Haukur z Glacier Adventures bol skvelým sprievodcom a vysvetlil nám podrobne proces vzniku týchto rozprávkovo krásnych jaskýň.

Ľadovým jaskyniam na Islande sa budem venovať v samostatnom článku.

Fotovýbava a oblečenie

Na väčšine miest som fotila širokouhlým objektívom 16-35 mm. Tento objektív mi poskytuje flexibilitu, keď sa potrebujem veľa pohybovať a nemôžem alebo nechcem mať so sebou celú výbavu. Aj keď bolo väčšinu času extrémne veterno, podarilo sa mi použiť filtre od VFFoto (magnetické aj skrutkovacie). Slnko bolo po celú dobu nízko nad obzorom, najviac som používala filter ND64x. Tentokrát som vôbec nepoužila polarizačný filter. Po nepríjemnom incidente na piesočných dunách som na ochranu svojho objektívu pred pieskom intenzívne nasadzovala UV filter! V podobných podmienkach objektív alebo filtre nikdy neutierajte handričkou, kým piesok poriadne neodstránite, mohli by ste ich poškriabať. Namiesto toho použite na čistenie balónik!

Či už budete fotiť z vody alebo z vrcholu kopca, použite stabilný statív a nikdy ho nenechajte bez dozoru! Každú chvíľu vás môžu prekvapiť silné nárazy vetra. Hovorím z vlastnej skúsenosti. V tú noc, keď som počas karantény fotila z terasy polárnu žiaru, bolo takmer bezvetrie. Vošla som si po niečo do našej kabíny a v tom okamihu som uvidela svoj statív vo vzduchu spolu s fotoaparátom! Drevené zábradlie našťastie zachytilo padajúci statív tak, že foťák zostal nad ním "levitovat" a bol v poriadku. Myslím, že som mala len šťastie!

Teplé nepremokavé a vetruvzdorné oblečenie, čiapka a rukavice sú absolútnou nevyhnutnosťou. A to nielen v zime! Keď som navštívila Island v júli, nebola som dostatočne pripravená a musela som si kúpiť teplé rukavice! Ohrievače rúk padnú vhod. Nezabudnite, že batérie sa v mraze vybíjajú oveľa rýchlejšie, najmä keď používate živý náhľad. Vo vnútornom vrecku blízko tela mám vždy náhradnú batériu. Boli dni, keď teplota klesla až na -10 °C. Vplyvom vetra však efektívna teplota môže byt oveľa nižšia (tzv. wind chill faktor). Väčšinou so sebou v mrazoch nosím termosku s horúcim čajom.

Vianoce na Islande

Vianoce na Islande sú čarovné. Počas Vianoc je prakticky každý domov osvetlený a cintoríny sú tiež vyzdobené farebnými svetlami. Vianoce na Islande trvajú 26 dní, od 11. decembra do 6. januára. Island nemá jedného Ježiška, ale rovno 13, takzvaných Yule Lads. Prichádzajú 13 dní pred Vianocami a nechávajú darčeky v detských topánkach. Každý z Yule Lads je známy iným druhom nezbedníctva (napríklad buchnutím dverí, kradnutím mlieka alebo jedením sviečok). Ich trollí rodičia, Grýla a Leppalúði majú veľkú čiernu mačku, známu ako Jólakötturinn (Vianočná mačka). Legenda hovorí, že ak na Vianoce niekto nedostane nové oblečenie, zožerie ho táto krvilačná mačka :)

Je smutné, že tento rok bolo veľa miest uzavretých kvôli pandémii. Aj ulice Reykjavíku boli nezvyčajne tiché.

Bola to už moja siedma cesta na Island. Užila som si každú sekundu na čerstvom vzduchu a obdivovala krásy tohto unikátneho ostrova bez davu ľudí. Ešte mám stále množstvo fotografií, ktoré musím spracovať. Galériu mojich fotiek z Islandu môžete nájsť tu.

Vianoce pod ľadovcom Skaftafell

Tí, ktorí sa rozhodnú vycestovať na Island, by mali skontrolovať miestne vládne obmedzenia, pravidlá a bezpečnostné opatrenia týkajúce sa COVID-19 a pred odletom zohľadniť úroveň osobného pohodlia a zdravotný stav. Všetky aktualizované informácie o návšteve Islandu nájdete tu.

Dúfam, že sa na Island čoskoro znova vrátim!